Bildredigering

Pauline om mama I just shot a man down:
Tar du bilder med manuella inställningar eller redigerar du bilderna? Du har alltid så fint ljus på bilderna & du är sjukt duktig!

Svar: Tack för alla snälla ord!:)
Om jag ska vara ärlig så kan jag ingenting om manuella inställningar eller andra fotosaker, jag äger inte ens en systemkamera (men lånar Hannas ibland).
Jag redigerar alla bilder som jag lägger ut på bloggen, mer eller mindre. Det är verkligen inte så att jag ändrar någons utseende, utan ljuset.

Jag redigerar mina bilder i flera olika program, i Picasa, Photoscape & GIMP. Jag har bara tittat mig runt i alla programmen och lärt mig genom det, det gäller att ha tålamod när man ska lära sig ett nytt program.
Om ni vill ha lite grundtips vad som ofta behöver ändras så är det kontrast, ljus, värme och ibland motljuskompensation som behöver fixas lite med. Men som sagt: Prova dig fram!

Några bilder, redigerade vs. oredigerade!

Hoppas att du fick svar på din fråga!

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback