Photos from paris

Det är ju lite tråkigt att läsa en lång text om allt vi har gjort så det blir lite korta meningar under bilderna istället. Kolla & njuuuuuuut!


Konstmuseet Louvren från framsidan. Helt otroligt stort var det! Vi gick in där lite snabbt och kollade på Mona Lisa på Lördagsförmiddagen.


... And there she is!


Place de la concorde. Inget speciellt tyckte jag, men man va ju tvungen att ha sett det. ;)


Champs Elysées. En jättestor paradgata som går mellan Place de la concorde & Triumfbågen. Den var väldigt lång & en bit längre fram fanns det ganska mycket shopping. Både dyra märkeskläder & vanliga affärer.


Louis Vuittons affär på Champs Elysées. Lite häftigt att gå runt där inne bland alla kostymklädda snobbar.


Riktigt häftiga Galeries Lafayette. En galleria med ganska dyra mode-kläder. Vi gick runt där & kollade på lördagseftermiddagen.


En annan galleria som heter Printemps.


Vackra Paris & floden Seine.


Vi hade ställt alarm på halv sju men vaknade istället vid åtta på söndagen. Denna marknaden var målet & jag fyndade en hel del saker (sakerna jag köpte kommer på bild senare).


Den häftiga kyrkan Sacre Coeur som ligger högt upp på en kulle besökte vi lite senare. Det var helt underbar utsikt där uppifrån.





I den mysiga stadsdelen Montmartre (försök uttala det med franska R, omöjligt!). Där satt det konstnärer på torget & målade av folk & visade upp sina tavlor. Det är detta kvarteret Picasso & många andra konstnärer bodde & målde sina kända tavlor. Två gubbar målade av mig & hanna men det blev inte ett dugg likt, haha.


Någon som blir avmålad.


"Beautiful girls!" fick jag & Hanna höra av många franska gubbar/killar... Usch.


Den gamla Cabaréteatern Moulin Rouge gick vi förbi. Lite äckligt kvarter med massa lapdance/strip klubbar..


Vi gick till ett typiskt franskt bageri som sålde baguetter & crossianter (fanns överallt!) & köpte en nybakad baguette som vi tog med oss som fika till parken Jardain du Luxembourg.  Där var riktigt mysigt med barn som lekte med båtar i fontänen & gamla gubbar med basker som spelade schack.


På söndagskvällen tog vi oss en titt på Eiffeltornet. Imponerande högt men ändå inte så speciellt. Långa köer till hissen & höjdrädd syster var anledningar till att vi inte åkte upp utan stannade på marken.


Hanna & mamma på en mysig restaurang.


Senare gick vi till ett lite annorlunda glasscafé som hade supergod glass. Det annorlunda var att man bara betalade för rånet & sen fick man ta så många olika smaker som det fick plats. Jag tog hallon, passionsfrukt & två olika chokladsmaker, mums!


Vi lyckades även fånga Notre Dame på bild efter glassen. Vi bodde väldigt nära den. Kortet blev ändå lite suddigt eftersom att jag inte hade något stativ.


Den mysiga lilla gatan som vi bodde på. Vårat hotell hade verkligen perfekt läge, precis vid massa restauranger, notre dame & en tunnelbanestation. Förövrigt tycker jag att det mesta låg ganska nära varann & förrutom Montmartre & marknaden hade vi lätt klarat oss utan tunnelbanan.


Vi besökte Notre Dame på måndagsförmiddagen. Lite komiskt att den sista saken vi ville se var den som låg närmst hotellet... Tyvärr såg vi inte Ringaren.



ett fint fönster inne i Notre Dame.


Senare på dagen (igår) gick vi i affärer & shoppade. Vi gick även förbi ett museum där de hade lite roliga statyer i en fontän. Denna munnen är på bild på hannas franskabok, haha.


Den sista franska fikan blev inte så fransk utan hamnade på starbucks. Kom till varberg, säger jag bara!

Nu har jag berättat lite om resan som varit superbra! Nu är det bara 5 dagars innebandyläger & måååååååånga veckor på stranden kvar av min sommarplanering. Sounds good to me. ♥

Kommentarer

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback